:: PENGIKUT ::

Monday, February 23, 2009

Kamu semua tau ke?

1. Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.


2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.

3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan

4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy, jurugambar dikenali sebagai
paparazi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.

5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.

6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.

7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.

8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.

9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.

10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.

11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.

12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.

13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

14. Akhir sekali... tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca post ini telah mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku.



@>--- Tahukah anda? Anda telah di GOTCHA??!! LOL.. Btw... laughter is the best medicine.. =p. 

Credit to : 

Left or Right Brain



Are you LEFT OR RIGHT brain person?

First, identify yourself as right or left brain person:


1. Hold your hands together, as if you were praying.
Look at your hands. If you see


Left thumb is below the right thumb —> left brain
Right thumb is below the left thumb —> right brain


2. Fold your arms in front of you (as if you are angry)


Right arm above left arm —> left brain
Left arm above right arm —> right brain


Based on 1+2 (order important), below is the interpretation of your
personality:


Right-Left

Considerate, traditional, indirect type can instinctively read other’s emotion, and respond friendly by natures.
Although not very into taking initiatives in moving forward, but this person will always take a step back in supporting others. Stable personality and considerate, give others a being protected feeling. But
the weakness is they cannot say no; regardless how unwilling they are, they will take care of others.


Right-Right

Loves challenges types.  
Straightforward. Once they decided on one thing, will take action right away. Very curious, and love challenges. Dare to face dangers without thinking through (sometimes foolishly). Their weakness is they don’t listen to others, will filter in only what whey want to hear in a conversation, and very subjective. However, because of their straightforward attitude, they tend to be fairly popular.

Left-Left

Dedicated, cold, perfectionist

Very logical in all aspects. The only way to defeat (or win over) him/her is through reasons. Has a lot of prides, and feeling strongly about doing the right thing. If they are your friends, they are very trustworthy. However, if they are your opponents, they will be very tough to deal with.
Because they can be very “anal” as a perfectionist, they usually leave a bad impression of being hard to deal with when first met.


Left-Right

Likes to take care of others, leader type. 
Has a cool and keen observation ability to see through situations, yet
still can be considerate in others needs. Because of their cool and calm nature, and strong sense of responsibility, they tend to become head of a group. Popular among people. However, they may not be able to help themselves in meddling because they want to take care of others too much. Very concerned about how others view them, and always on alert.


@>--- Miz? L-R... =)

Saturday, February 21, 2009

Bisikan Malam...




Bila ku didatangi malam 
Gelora perasaan mencengkam dijiwa 
Masihkah ada lagi 
Dayaku menghindar dari kealpaan 

Diterjah berbagai persoalan 
Dihujani airmata penyesalan 
Bisakah terhapus semua 
Segala dosa-noda yang bertakhta 

Terangi jalan hidupku 
Dengan cahaya kasih Mu 
Pimpinlah daku dengan hidayah Mu 

Tuhanku... 
Di malam syahdu ku merayu 
Ampunilah segala dosaku yang lalu 
Sujud ku mendambakan keredhaan Mu 
Tempatkan daku di dalam rahmat Mu 

Tuhanku... 
Usah Kau biarkan diri ku 
Hanyut terleka, di jiwa dunia membelenggu 
Dan aku sesungguhnya pasrah pada Mu 
Hidup matiku hanyalah untuk Mu 

Ya Allah tunjukkan jalan kebenaran 
Suburkan jiwa ku dengan keimanan 
Hanya pada Mu Oh Tuhan 
Ku sandarkan harapan
@>---  This song is really meaningful to me... Zaman2 study dulu suka sangat dengar lagu ni... Teringat kat sahabat2 yang banyak membimbing saya... Especially Yuniza and Aida... Thanks sangat2 kat kamu berdua... 

Kita bukannya pandai...

1. Kita bukannya pandai untuk cakap orang lain bodoh.

2. Kita bukanlah kaya untuk cakap orang lain miskin.

3. Kita bukanlah handsome untuk cakap orang lain muka tak handsome.

4. Kita bukanlah cantik untuk cakap orang lain tak lawa.

5. Kita bukanlah baik untuk cakap orang lain jahat.

6. Kita bukanlah alim untuk cakap orang lain lupa sembahyang.

7. Kita bukanlah kuat untuk cakap orang lain lemah.

8. Kita bukanlah berani untuk cakap orang lain penakut.


TAPI...

1. Kita adalah pandai jikalau kita sebarkan ilmu itu kepada orang lain.

2. Kita adalah kaya jikalau kita manfaatkan kekayaan kita kepada jalan kebaikan.

3. Kita adalah handsome jikalau kita tak meninggi diri.

4. Kita adalah cantik jikalau kita sentiasa memuji orang lain.

5. Kita adalah baik jikalau kita mengajak orang lain kearah keaikan dan menjadi contoh dan tauladan orang lain.

6. Kita adalah alim jikalau kita memperuntukkan sebahagian rutin seharian kita kepada-Nya dengan seikhlas hati.

7. Kita adalah kuat jika kita sentiasa membantu orang yang lemah.

8. Kita adalah berani jikalau kita sanggup menggadaikan nyawa untuk mempertahankan agama.

Ingatlah! kita bukannya manusia yang hebat untuk memcaci dan mengutuk ciptaan-Nya. Dia Maha Mengetahui. setiap apa yang diciptakannya mempunyai hikmah yang tersendiri... Sedarlah..

BUKAN SENANG NAK JADI SENANG. BUKAN SUSAH NAK JADI SUSAH

Oleh: Siti Nurbyt

@>--- A good reminder to all of us inclusive myself =)

Friday, February 20, 2009

Contact lenses: Extremely important!

Please tell all your friends who are attending the barbecue and who are wearing contact lenses or any possibility to contact to the fire hazard; tell them to remove the contact lenses!

Share a very fearful story happens in Malacca… 

One day, a 21 year old student was wearing the contact lenses to attend the barbeque party! 

A few minutes after he starts using the charcoal to light a fire, he was yelling and rolling back and forth on the ground

The entire audiences people all to be scared; nobody knew what actually had happen to him?

His friend hurries to send him to the hospital.

The doctor said, he forever could not been seen again!

Do you know why?????

The reason is:

The contact lenses make by the plastic, when he lights a fire and the heat temperature melted his contact lenses!

Therefore please tell all your friends when having the barbeque party and contact with fire hazard; please do not wear the contact lenses!!

@>--- Someone had sent this message to my email. So take note!

Monday, February 16, 2009

L.O.L (Part 1)



Moral of the story... If rase2 keje cam mat despatch tu.. bawak kain untuk sumbat mulut siap2 dari ghumah... Kalo jumpe makcik cam dalam cite ni sumbat kan aje kain tu ke dalam mulut beliau... Pueh hati... haha...


@>--
Tringat zaman2 skola dulu... Suke tgk crite Ujang ni... ;)

Thursday, February 12, 2009

Handbook 2009

.:: HEALTH ::.
1. Drink plenty of water. 
2. Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dinner like a beggar. 
3. Eat more foods that grow on trees and plants and eat less food that is manufactured in plants. 
4. Live with the 3 E ' s --
Energy, Enthusiasm, and Empathy. 
5. Make time to practice meditation, yoga, and prayer. 
6. Play more games. 
7. Read
more books than you did in 2008. 
8. Sit in silence for at least 10 minutes each day. 
9. Sleep for 7 hours. 
10. Take a 10-30 minutes walk every day.
And while you walk, smile

.:: PERSONALITY ::.
11. Don ' t compare your life to others ' . You have no idea what their journey is all about. 
12. Don ' t have negative thoughts or things you cannot control. Instead invest your energy in the positive present moment. 
13. Don't over do. Keep your limits. 
14. Don't take yourself so seriously. No one else does. 
15. Don't waste your precious energy on gossip. 
16. Dream more while you are awake. 
17. Envy is a waste of time. You already have all you need. 
18. Forget issues of the past.
Don't remind your partner with his/her mistakes of the past. That will ruin your present happiness. 
19. Life is too short to waste time hating anyone. Don't hate others. 
20. Make peace with your past so it won't spoil the present. 
21. No one is in charge of your happiness except you. 
22. Realize that life is a school and you are here to learn. Problems are simply part of the curriculum that appear and fade away like algebra class but the lessons you learn will last a lifetime. 
23.
Smile and laugh more. 
24. You don't have to win every argument. Agree to disagree. 

.:: SOCIETY ::.
25. Call your family often. 
26. Each day give something good to others. 
27.
Forgive everyone for everything. 
28. Spend time with people over the age of 70 & under the age of 6. 
29. Try to
make at least three people smile each day. 
30. What other people think of you is none of your business. 
31.
Your job won ' t take care of you when you are sick. Your friends will. Stay in touch. 

.:: LIFE ::.
32.
Do the right thing! 
33. Get rid of anything that isn ' t useful, beautiful or joyful. 
34.
GOD heals everything. 
35. However good or bad a situation is, it will change. 
36. No matter how you feel, get up, dress up and show up. 
37. The best is yet to come. 
38.
When you awake alive in the morning, thank GOD for it. 
39. Your Inner most is always happy. So,
be happy. 
@>-- =)

Monday, February 9, 2009

For those who are gonna have examinations... Here u are...

video

@>--- Usaha tangga kejayaan. Da usaha tapi tak dapat flying colors juge... takde la regret sangat kan? ;) .  Rehat2 kan minda anda and good luck juge dari MIZ... =) 

Funny! But beware guys... =p


Before marriage.
Darling here.. darling there...
After marriage.
Baling here... baling there..

Before marriage. .
I die for you. . .
After marriage.
"You die, up to you. "
Lagi lama married. .
You die I help you!

Before marriage. .
You go anywhere. . I follow you.
After marriage. . .
You go anywhere. . up to you.
Lagi lama married. . .
You go anywhere better get lost!!

Before wedding
you are my heart, you are my love"
After wedding
"you get on my nerves. "

Before wedding
"you are sweet and kind just like Cinderella"
After wedding
"you are worse than godzila"

Before wedding
Roses are red, violets are blue. Like it or not, I'm stuck With you
After wedding
Roses are dead, I am blue. You get on my head, I will sue you

Before wedding
Every makan he brings you to Shangri-La
After wedding
You want to go, he says you wait-la
Lagi lama wedding
Makan aje la...

Before wedding
She looks like Anita Sarawak
After wedding
Don't know whether katak or biawak
Before wedding
Weekends at Cameron, Genting and Fraser's Hill
After wedding
Furthest you go is Maxwell Hill Bkt Bendera

Before wedding
He opens the car door
After wedding
He opens his mouth and snores

Before wedding
She / he was your ideal
After wedding
She / he becomes your ordeal

@>--- hehe...future hubbies...be careful...and future wives...be aware.......................! ! 

Thursday, February 5, 2009

Mutiara Cinta (Jiwang seketika... =p)


  • Jika kita mencintai seseorang, kita akan senantiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita.
  • Allah memberikan kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Allah hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita ? Ini adalah kerana Allah telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah Cinta …
  • Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan, walaupun mereka pernah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan Kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangkitkan kembali kepercayaan.
  • Mungkin Allah menginginkan kita bertemu dan bercinta dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang yang sebenar-benarnya yang telah dijanjikan untuk kita, kita hendaklah berterima kasih dengan apa yang telah diberikan untuk kita itu.
  • Sungguh menyakitkan apabila mencintai seseorang yang tidak mencintai kita, mencintai seseorang yang berpura-pura mencintai kita tetapi lebih menyakitkan lagi apabila mencintai seseorang dan kita tidak memiliki keberanian untuk menyatakan cinta itu kepadanya.
  • Kadangkala kita tidak menghargai orang yang mencintai kita sepenuh hati, sehinggalah sampai satu masa kita kehilangan dia. Pada masa tu, menyesal seemenyesal-menyesalnya pun tidak berguna lagi.
  • Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya. Kisah silam tidak perlu diungkit lagi, kiranya kamu benar-benar mencintainya setulus hati.
  • Berhati-hatilah dengan cinta, sebab cinta juga boleh membuat orang sihat menjadi sakit, orang gemuk menjadi kurus, orang normal menjadi gila, orang kaya menjadi miskin, jika cintanya itu disambut oleh para pecinta PALSU. (Agak menakutkan lho!... hoho...)
  • Kemungkinan apa yang kamu sayangi atau cintai tersimpan keburukan didalamnya dan kemungkinan apa yang kamu benci tersimpan kebaikan didalamnya.
  • Cinta kepada harta ertinya bakhil, cinta kepada wanita ertinya alam, cinta kepada diri ertinya bijaksana, cinta kepada mati ertinya hidup dan cinta kepada Tuhan artinya Taqwa.
  • Cinta adalah keabadian … dan kenangan adalah hal terindah yang pernah dimiliki. Sesiapapun pandai menghayati cinta, tapi tak seorangpun pandai menilai cinta sebab cinta itu bukanlah suatu objek yang boleh dilihat dengan mata kasar, sebaliknya cinta hanya dapat dirasakan melalui hati dan perasaan (Cinta itu adalah sesuatu yang terlalu subjektif...).
  • Cinta sebenarnya adalah membiarkan orang yang kita cintai menjadi dirinya sendiri dan tidak mengubahnya menjadi gambaran yang kita mahukan. Jika tidak, kita hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kita temukan didalam dirinya.
  • Kita tidak akan pernah tahu bila kita akan jatuh cinta. Namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tangan ni dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya.
  • Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari mulut kemulut tetapi cinta adalah anugerah Allah yang indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.
  • Bercinta memang mudah, untuk dicintai juga memang mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai itulah perkara yang paling sukar untuk kita perolehi.
  • Jika kehadiran cinta itu sekadar untuk mengecewakan, lebih baik cinta itu tak pernah hadir.
[Artikel ni dicopy, diedit dan dipost oleh Miz dari --> Sarikata.com]

@>--- Sekali sekala kita berbicara tentang cinta... Apa salahnya kan? ;p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...