:: PENGIKUT ::

Thursday, December 15, 2011

Subhanallah : Janin yang berusia 15 minggu mampu hidup di dunia

Pembetulan : Bayi ini lahir 15 minggu lebih awal dari tarikh sebenar bermakna bayi ini lahir ketika berusia lebih kurang 6 bulan (25minggu) 


Terima kasih kepada yang prihatin. Saya telah mencari bahan mengenai bayi ini dan hasilnya saya postkan di link berikut. 


PEMBETULAN KEPADA POST INI


Assalamualaikum semua... 

Dengan kebesaran Allah SWT, janin yang berusia  15 minggu 6 bulan mampu hidup di luar rahim ibunya sehingga menjadi bayi yang sempurna. Subhanallah..



Hanover, jerman – Gambar yang anda lihat diatas ini adalah gambar janin yang dilahirkan ketika umurnya baru sahaja 6 bulan. Hanya dengan sekecil dan semerah itu, dan mempunyai berat 10.5 ounce, janin yang diberi nama Kimberly Mueller. Apakah harapan ayah dan ibunya ketika itu?



 Janin ini dibenarkan bersama ayah ibunya seketika selama beberapa saat sahaja sebelum dibawa pergi oleh pakar penyelamat yang bertungkus-lumus menyelamatkannya. Apa yang boleh dibisikkan oleh ayahnya hanyalah ‘Kimberly, you can do it baby”….



 Harapan cuma 1:1000. Doktor pakar jantung yang merawatnya berkata, peluang untuk hidupnya sangat tipis. Namun begitu, bayi ini terus meredah liku-liku hidupnya dengan penuh tabah.






 Selepas 6bulan dipantau rapi, janin ini sudah boleh dipanggil bayi. Bayi ini dibenarkan pulang ke rumahnya. Begitulah kekuasaan Allah bukan?



Sesungguhnya ajal maut jodoh semuanya kehendak Allah. Kita juga tak mampu menolak 'takdir' yang semestinya telah ditentukan oleh NYA.


Sumber : mamaLUV

19 comments:

Rafi Harumin said...

Assalamualaikum.

Itu gambarnya 6 bulan kemudiankah?

Subhanallah!

Unknown said...

Subhanallah...besarnya kuasaMu ya Allah..
semoga zuriat dalam kandunganku selamat dalam restuMu ya Rabbul Izzati..Ameen~~

++Kerudung Ungu++ said...

subahanallah..... tiada siapa yang dapat menandingi kekuasaan Allah...

AMieN~7 said...

Subhanallah...

D'Hana Homestay Penang said...

Allahuakbar!!! Kuasa Allah mengatasi segalanya

Hafizah Haji Jismil said...

besarnya kuasa Allah... Subhanallah... Janin begitu pun nak juga hidup...apa tah lagi dgn yg dah jadi bayi....! Fikirkanlah betapa sedihnya mereka dibuang, dicampak dan dibunuh oleh manusia yang berhati batu...!!!!!!!!!!!!

Hafizah Haji Jismil said...

besarnya kuasa Allah... Subhanallah... Janin begitu pun nak juga hidup...apa tah lagi dgn yg dah jadi bayi....! Fikirkanlah betapa sedihnya mereka dibuang, dicampak dan dibunuh oleh manusia yang berhati batu...!!!!!!!!!!!!

twistiesgurl said...

Allahuakbar...kuasa Allah...

Cahaya Hidupku said...

4 bln baru roh di tiupkan.. tp situasi ini bayi baru shja berusia 3 bln lbh jer.. sukar utk mempercayai sbnrnye.. tp jika ini bnr, tidak edit2..mahupun maklumat palsu,itulah kuasa Allah, krn Allah itu maha berkuasa.

juliana alleya said...

subhanallah..sampai menetes airmate ku..huhu..menakjubkan kuasa Allah s.w.t.

juliana alleya said...

Subhanallah..sgt menakjubkan kuasa Allah swt..sampai menetes airmate ku..terharu..

Anonymous said...

tuan punya blog,

sori nak betulkan siket. bukan 15 minggu, lahir pada 25 minggu, tk cukup 15 minggu waktu patut lahir, maknanya dia lahir masa umur kandungan 6 bulan. patut boleh hidup. masa dia kuar hospital tu, umur dia sepatutnya baru sebulan lebe jek kalau ikut kiraan patut lahir...

wabit.ent said...

Embryologically impossible untuk janin yang 3 bulan lebih untuk survive even possibility yg amat rendah.. maha suci Allah, 'kun fayakun'... Allahuakbar!!

.:: Miss Indee ::. said...

Salam semua. Pembetulan mengenai umur bayi ini telah di buat di link berikut :

http://love-me-life.blogspot.com/2011/12/pembetulan-kepada-post-berikut.html

Walaupun usianya lebih matang dari 15 minggu iaitu 25 minggu.. tetapi dengan izin Allah bayi yang cuma berumur 6 bulan dan anda mampu melihat sendiri keadaan bayi tersebut dapat membesar di luar rahim ibunya dengan izin Allah SWT.. Subhanallah..

Terima kasih kepada Anonymous yang alert. :)

Anonymous said...

nape ye bayi ni kena dilahirkn awal?mak die xsihat ke?

.:: Miss Indee ::. said...

Anonymous : Baby ni kena dikeluarkan awal sebab bekalan darah yang dibekalkan melalui tali pusat rendah kerana kegagalan plasenta. Kesan daripada masalah tu, jantung baby ni jadi lemah.. Tu yang kene keluarkan awal untuk selamatkan nyawa baby ni.. :)

En. Kronik said...

sedih + gumbira

-Sara- said...

subbhanallah! besar sungguh kuasa yg maha esa..

Anonymous said...

subhanAllah, syukur alhamdulillah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...