:: PENGIKUT ::

Tuesday, March 16, 2010

Ajal tak kenal usia...

Hari ni dimulakan dengan membaca artikel-artikel dan membelek-belek Mukabuku (Facebook)... Niat dihati semalam, bangun je pagi lepas mandi apa semua terus study. But lastly, niat hanya tinggal kenangan. Apa nak jadi dengan diri sendiri.  Diri sendiri pun tak tau. Kalau takde exam. Buku memang susah nak dihadap. Haish... Tak boleh jadi ni... Lepas  post entry ni... Kena terus study. Tak boleh tangguh-tangguh dah... Actually, tergerak nak menulis ni sebab tengah-tengah layan baca artikel tadi. Tiba-tiba ada SMS masuk di handphone yang berbunyi... " Salam, Z-- ingat tak kawan sekolah kita, Firdaus Mazlan? Dia baru meninggal tadi..." Aku terkedu apabila membaca ayat terakhir SMS yang dihantar oleh salah seorang sahabat baik satu sekolah dulu... Innalillahiwainnalillahirojiun. Dari ALLAH kita datang, kepada ALLAH kita dikembalikan...

Aku rasa ini adalah petunjuk buat diri sendiri. Walaupun aku sedang dalam usaha untuk memperbaiki kelemahan diri. Aku tak terlepas dari tersadung ketika melangkah walaupun langkah yang dibuat dengan penuh hati-hati. Aku lalai, leka dan alpa dengan kehidupan dunia. Entah bila nak bersungguh-sungguh dan komited untuk berubah menjadi seperti sahabat-sahabat yang lain. Aku sendiri tak pasti. Tapi aku tetap tak mahu menyerah kalah. Aku pasti ALLAH SWT pasti akan membantu hamba-hambaNya yang ingin mencari identiti diri berlandaskan perintahNya. Dengan kehadiran SMS tu jugak aku telah disedarkan kembali bahawa ajal datang menjemput tak kenal usia (Allayarham berumur 24 tahun) dan hidup di dunia ni hanyalah untuk sementara sahaja. Kehidupan di sana adalah kekal abadi untuk selama-lamanya. Semoga petunjuk kali ini dapat membuka ruang-ruang untuk aku kembali bersungguh-sungguh mencari Cinta Hakiki dari Dia Maha Pencipta dan menutup semua kelalaian, kelekaan dan kealpaan di syurga dunia. Ameen Ya Rabbal Alamin...





Maksudnya: Mereka berdua merayu: 'Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya jadilah kami orang daripada orang yang rugi.'

(Surah al-A'raf: 23)

@>--- Doa di atas adalah doa memohon keampunan dan rahmat ALLAH SWT. Salam takziah buat keluarga Allayarham Firdaus... Semoga rohnya dicucuri rahmat... AL FATIHAH...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...